با انواع چیلر ها آشنا شوید - گروه صنعتی مهتاب گستر
نوشته شده توسط : شرکت مهتاب گستر

چیلر چیست؟

در پاسخ به سوال چیلر چیست؟ باید گفت چیلر دستگاهی است که حرارت را از مایع (معمولاً آب) بر اساس سیکل تبرید تراکم بخار یا جذبی می‌ زداید. این مایع می ‌تواند برای خنک کاری هوا یا دستگاه ‌ها (هواساز ها و فن کویل ها) استفاده شود که معمولاً به صورت سیکل و درون یک مبدل حرارتی جریان دارد.

به عنوان یک محصول جانبی مهم، حرارتی که از مایع جذب شده یا باید به محیط خارج دفع شود یا برای کارایی ‌های بالا تر برای مقاصد گرمایی استفاده شود. نگرانی ‌هایی در مورد طراحی و انتخاب چیلر ها وجود دارد. این نگرانی ‌ها شامل، کارایی، بازده، تعمیر و نگهداری، آسیب ‌پذیری ‌های محیطی است.

اساس کار چیلر ها، بر مبنای تبخیر است و به همین دلیل دستگاه باید گرما دریافت کرده و سپس گرما را به سرما تبدیل نماید. در چیلر ها با کاهش فشار، عملیات تبخیر، در دما های پایین انجام می‌ شود. به عبارت دیگر ماده مبرد چیلر های جذبی که معمولا آب است.

در داخل اواپراتور چیلر که دارای فشار خلاء می ‌باشد، در دمای پایین تبخیر شده و در نتیجه این عمل محیط اطراف اواپراتور سرد می‌ شود.

چیلر مهتاب گستر

با انواع چیلر ها آشنا شوید:

در حالت کلی چیلر ها به دو دسته چیلر های تراکمی و چیلر های جذبی تقسیم بندی می‌ شوند. شکل دیگر تقسیم ‌بندی چیلر ها بر اساس شکل خنک شدن ماده مبرد است که به سه دسته آب خنک، هوا خنک و تبخیری تقسیم ‌بندی می ‌شوند.

چیلر های تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی و چیلر های جذبی با استفاده از انرژی حرارتی باعث ایجاد برودت و سرما می ‌شوند.

  1. 1.     چیلر تراکمی

در چیلر های تراکمی گاز ابتدا توسط کمپرسور، متراکم می‌ شود (فشار آن افزایش میابد). این گاز سپس به کندانسور وارد شده توسط آب یا هوای محیط، خنک شده و به مایع تبدیل می شود این مایع با عبور از شیر انبساط یا لوله موئین دچار کاهش فشار انی شده و وارد فضای خنک کننده (اواپراتور) می ‌شود که این کاهش فشار باعث تبخیر مایع گردیده و در نتیجه مایع سرد کننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر خود از محیط خنک ‌کننده، سبب کاهش دمای فضای خنک ‌کننده می‌ شود. پس از تبخیر این گاز به کمپرسور منتقل می ‌شود و این سیکل تکرار می شود.

با عبور بخار با سرعت در یک مسیر، هوای کندانسور مکیده می‌ شود. خلاء در کندانسور به علت تبدیل بخار به اب و کاهش حجم بخار نسبت به آب ایجاد می شود.

اجزای چیلر تراکمی

چیلر تراکمی قسمت های مختلفی دارد، که مهم ترین آن ها عبارت است از: کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، شیر انبساط، لرزه گیر، تابلو برق.

انواع چیلر تراکمی

  • چیلر تراکمی با کمپرسور اسکرو
  • چیلر تراکمی با کمپرسور اسکرال
  • چیلر تراکمی با کمپرسور سانتریفیوژ
  • چیلر تراکمی با کمپرسور رفت و برگشتی

اصول کارکرد چیلر تراکمی

اصول کار چیلر تراکمی به این صورت می ‌باشد که سیال مبرد وارد لوله ‌ها یا به اصطلاح تبخیر کننده که در داخل اتاق یا محلی که می‌ خواهیم سرد کنیم می‌ شود گرما از هوای اتاق به سیال مبرد داده می‌ شود و سیال در نتیجه گرفتن گرما تبخیر می‌ شود و در عوض درجه حرارت اتاق پایین می ‌آید و دارای شرایط زیر باشد:

  • دمای آب رفت برج خنک کننده چیلر باید ۲۸ درجه سانتی گراد باشد.
  • هنگامی که می ‌خواهیم گاز تزریق کنیم باید شیر سرویس آن را ببندیم.
  • در حالت کارکرد چیلر تمامی شیر های آن باید باز باشد. مکش – رانش – مایع.
  • دمای آب برگشت برج خنک کننده باید ۵ درجه سانتی گراد با رفت اختلاف داشته باشد.
  • فشار گاز فریون در مکش چیلر تراکمی باید ۴۵ تا ۷۵ پی اس آی ورانش ۲۰۰ تا ۲۶۰ پی اس آی باشد با کندانسور آبی.

انواع چیلر تراکمی از نظر شکل خنک شدن ماده مبرد

  • ·        چیلر تراکمی هوا خنک

چیلر تراکمی ای که مبرد داخل کندانسور توسط هوا خنک می شود، چیلر تراکمی هوا خنک نام دارد. امکان استفاده از این چیلر تراکمی در تمامی شرایط آب و هوایی شرجی وجود دارد. نیازی به آب برای خنک کردن مبرد و کندانسور ندارد و می توان در هر فضای باز مانند بام، بالکن، حیاط نصب و راه اندازی کرد.

  • ·        چیلر تراکمی آب خنک

در این مدل چیلر تراکمی آب عامل انتقال حرارت و تقطیر مبرد می باشد. رادمان بالایی دارد و از نظر قیمت بهینه تر است.

عملکرد برج خنک کننده در راه اندازی چیلر تراکمی آب خنک

برج های خنک کننده در حقیقت یک عضو کمکی به شمار می روند که در کنار چیلر به عمل سرمایش محیط کمک می کنند. همین طور که گفتیم، در بخش کندانسور دمای سیال مبرد با عبور از یک مبدل پوسته لوله کاهش می یابد. آبی که در بخش کندانسور جریان پیدا می کند، همان آبی است که به کمک برج خنک کننده دمای آن پایین آورده می شود. در حقیقت آب خروجی از کندانسور وارد برج خنک کننده می شود. طراحی برج خنک کننده به این شکل است که آب از بالا به صورت آبشاری جاری می شود. جریان هوا نیز از پایین به درون برج خنک کننده پمپ می شود. که در نتیجه این عمل دمای آب برج خنک کننده کاهش می یابد. این آب خنک شده در پایان آماده ورود مجدد به بخش کندانسور می شود.

چیلر مهتاب گستر

نکات نگهداری از چیلر های تراکمی آب خنک و هوا خنک

  • سیم پیچ های خنک کننده باید از نظر علائم خوردگی بررسی شوند.
  • بازرسی فن کندانسور باید با تأکید بر بررسی یاطاقان برای نشانه های سایش، روانکاری ضعیف انجام شود. تسمه ها و کوپلینگ ها نیز در صورت لزوم باید بررسی و تنظیم شوند.
  • سیم پیچ های کندانسور باید از نظر نشت، خوردگی و نواحی انقباض یا انسداد بررسی شوند.
  • برای چیلر های تراکمی هوا خنک، میراگر های هوای برگشتی باید از نظر عملکرد بهینه، کالیبراسیون همراه با بررسی تراز و یا روغن کاری یاتاقان ها بررسی شوند.
  • میراگر های هوای تازه برای سیستم چیلر تراکمی هوا خنک باید به همان روشی که میراگر های هوای برگشتی بررسی می شوند.
  1. 2.     چیلر جذبی

مبنای کار چیلر جذبی و چیلر تراکمی یکسان می ‌باشد با این تفاوت که از روش دیگری برای افزایش فشار گاز خروجی از اواپراتور با هدف انتقال به کندانسور استفاده می‌ شود. بخار آب پس از اواپراتور، توسط مایعی مانند لیتیوم بروماید جذب می‌ شود. محلول مایع جذب کننده و آب به وسیله پمپ به مولد حرارتی انتقال می ‌یابد. سپس این محلول گرم می ‌شود و در نتیجه، آب محلول، بخار شده و وارد کندانسور می‌ شود. بقیه سیکل همانند سیکل تراکمی انجام می ‌گیرد.

اجزای چیلر جذبی

چیلر جذبی قسمت های مختلفی دارد که مهم ترین آن ها عبارت است از: جذب کننده، مولد بخار، کندانسور، اواپراتور، شیر انبساط، لرزه گیر، تابلو برق.

انواع چیلر جذبی

  • ·        گروه تک اثره

که خود به سه دسته چیلر های تک اثره با تغذیه بخار، تک اثره با تغذیه آب داغ (دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتی گراد) و تک اثره با تغذیه آب گرم (دمای زیر۱۰۰ درجه سانتی گراد) تقسیم بندی می‌ شوند که نحوه کار آن‌ ها مشابه بوده و همگی دارای حداقل یک مولد حرارتی می ‌باشند.

  • ·        گروه دو اثره

که به دو دسته دو اثره با تغذیه بخار و دو اثره با شعله مستقیم تقسیم ‌بندی می ‌شوند. این چیلر ها، جز نسل جدید چیلر های جذبی بوده و دارای سیکل تبرید کامل تری نسبت به چیلر های جذبی تک اثره ‌است.

 

تفاوت های چيلر جذبي و چيلر تراکمي

از تفاوت چيلر جذبي و چيلر تراکمي مي توان به موارد زير اشاره کرد:

  • ·        صرفه جويي در مصرف انرژي الکتريکي

همان طور که گفته شد چيلر جذبي از گاز طبيعي، گازوئيل يا گرماي تلف شده به عنوان منبع اصلي انرژي استفاده مي ‌کنند و مصرف برق آن ‌ها بسيار ناچيز است. به ميزان مصرف برق، مقايسه و تحليل‌ هاي کمي در فصول بعدي اشاره خواهد شد.

  • ·        صرفه جويي در هزينه خدمات برق

هزينه نصب سيستم شبکه الکتريکي در پروژه‌ ها بر اساس حداکثر توان برداشت قابل تعيين است. يک چيلر جذبي به دليل اين که برق کم ‌تري مصرف مي ‌کند، هزينه خدمات را نيز کاهش مي‌ دهد. در اکثر ساختمان ‌ها نصب چيلر جذبي موجب آزاد شدن توان الکتريکي براي مصارف ديگر مي ‌شود.

  • ·        بهبود راندمان ديگ ‌ها در تابستان

مجموعه‌ هايي مانند بيمارستان ‌ها که در تمام طول سال براي سيستم ‌هاي استريل کننده، اتوکلاو ها و ساير تجهيزات به بخار احتياج دارند مجهز به ديگ ‌هاي بخار بزرگي هستند که عمدتاً در طول تابستان با بار کمي کار مي ‌کنند. نصب چيلر هاي جذبي بخار در چنين مواردي موجب افزايش بار و مصرف بخار در تابستان ‌ها شده و در نتيجه کارکرد ديگ ‌ها و راندمان آن ‌ها بهبود قابل توجهي خواهد يافت.

  • ·        بازگشت سرمايه گذاري اوليه

چيلر جذبي به دليل نياز کم‌ تر به برق در مقايسه با چيلر هاي تراکمي، هزينه‌ هاي کارکردي را کاهش مي ‌دهند. اگر اختلاف قيمت يک چيلر جذبي و يک چيلر تراکمي هم ظرفيت را به عنوان ميزان سرمايه گذاري و صرفه جويي سالانه از محل کاهش يافتن هزينه ‌هاي انرژي را به عنوان بازگشت سرمايه در نظر بگيريم، مي ‌توان با قاطعيت گفت که بازگشت سرمايه گذاري صرف شده براي نصب چيلر جذبي با شرايط بسيار خوبي صورت خواهد گرفت.

استعلام قیمت دستگاه چیلر

قیمت دستگاه چیلر متناسب با ظرفیت سرمایشی آن تعیین می شود. گروه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر انواع چیلر ها را طراحی، تولید و فروش انواع چیلر تراکمی صنعتی را به صورت تخصصی انجام می ‌دهد. بهره وری عملیاتی چیلر تأثیر زیادی روی هزینه های عملیاتی ساختمان شما خواهد گذاشت. تعمیر و نگهداری روزمره حداقل از منظر مدیریت تأسیسات را نشان می دهد. نگهداری پیش بینی شده و بهینه سازی سیستم چیلر به داده های عملیاتی در زمان واقعی نیاز دارد. شرکت مهتاب گستر در را برای اشکال جدیدی از کارآیی چیلر باز کرده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تولید انواع چیلر، تولید چیلر تراکمی و تولید چیلر جذبی و همچنین قیمت چیلر به سایت مهتاب گستر مراجعه و با کارشناسان و متخصصان مهتاب گستر در ارتباط باشید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 09127883721 – 66706377 – 66709528

چیلر مهتاب گستر





:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: